Wednesday, November 30

meniti hidup seorang AKU


(monolog SEORANG AKU YANG TAK FAHAM)




setapak... setapak... setapak... AKU melangkah.. lalu AKU tersungkur... AKU cuba untuk bangun... sakit!!!... kaki AKU sakit!... AKU bersandar di bahu jalan.. mungkin ada yang lalu menghulur tangan memahat tangan AKU... sayang........ yang lalu hanya memandang sekilas mata... AKU memandang kebelakang.... jauh............... sayup2 di sana.. AKU terdengar mereka berkata2.. tentang AKU... dan tentang semalam.... tibe2 AKU terdengar orang berbisik... 

" hei bangun la KAU, di sini bukan tempat KAU untuk berhenti.. ini laluan KAMI" AKU tercari2 dimana suara itu... namun AKU tak nampak... sekali lagi ia berbunyi.... " hei bangun la KAU, di sini bukan tempat KAU untuk berhenti.. ini laluan KAMI".... "AKU... AKU.. cuba untuk bangun... namun AKU tak berdaya..." Suara itu berbunyi lagi "KAU..KAU.. seperti KAMI.. tersungkur di titian hidup ini.. namun... tiada yang mahu membangunkan KAU.." AKU terkejut.. "KALIAN pernah tersungkur??" "ye... di setiap persimpangan KAMI akan tersungkur" AKU ketawa.... "hahahah... setiap persimpangan??? apa yang KALIAN langgar, sehingga acap kali tersungkur????" " KAMI terlanggar BATU USAHA! KAMI sarat membawa tanggungjawab. KAU! kenapa KAU boleh tersungkur???" "AKU???????? tersungkur??? AKU tersungkur kerana AKU PEMBAWA AMANAH!" sunyi..........

"AMANAH??? amanah apa yang kau bawa seberat itu??" "AMANAH kehidupan setiap inci mereka, semua JANJI2 mereka..." " JANJI MEREKA????" "AKU.... BUKAN MILIKKU....AKU MILIK MEREKA!, AKU BUKAN SESIAPA!!!" "masakan KAU berjalan atas kakiMU.. itu bukan KAU!" .... "AKU bukan seperti MEREKA, tak siapa yang tahu SIAPA AKU! MEREKA kejam! MEREKA menuntut JANJI MEREKA pada AKU! AKU... AKU... mahu milikKU..." " bangun KAU!! bangun!!!!!!!!!!!!! jangan KAU duduk tersadai di situ! diri itu milik KAU! bukan MEREKA...!"

"KALIAN yang bersuara... KALIAN tak akan faham... tak akan pernah faham... KALIAN sama seperti MEREKA yang lalu... sama seperti MEREKA DI MASA LALU... KALIAN tak pernah faham... apalah erti diri sekiranya ia bukan milik HAKIKI... melangkah... setapak.. demi setapak... dengan membawa AMANAH... KALIAN tak akan faham... KALIAN hidup dengan tanggungjawab sendiri... tetapi AKU?? AKU PEMEGANG AMANAH! melangkah dengan sarat MILIK ORANG LAIN!... KALIAN tak akan faham... sudah la... pergi dari sini... biarkan AKU... AKU akan bangun dan melangkah jua... sudahlah... pergi dari sini... biar AKU melangkah dengan langkah AKU... usah KALIAN bersuara... PERGI... BERLALU PERGI.... sunyi..... MEREKA pergi....

ps: ia bukan sesuatu untuk difahami, bukan untuk dihayati, ia sekadar kata2 yang xlaku untuk didengari oleh manusia dari SEORANG AKU... kata2 yang xlaku didengari kerana MEREKA tidak mahu memahami... biar... biar MEREKA terus xfaham... biar... ia kekal begitu...

No comments:

Post a Comment