Monday, December 12

layu si lalang

12/12/2011-monday-malaysia-5.22 p.m:

salam......... selamat petang.. petang yang redup.. xujan.. xmendung.. tapi redup... huh! kita boleh marah kan? marah adalah sesuatu perasaan tak selesa yang ada dalam diri. ada betul? ada ke orang yang suka suki marah2? mungkin kerana perihal sikap peribadinya pemarah, but must be a good reason why they get angry right.. tak kan la lahir2 kuat marah.. mungkin juga genetik.. aki pon macam tu.. genetik keluarga panas baran.. terutama anak sulung.. but aki mampu mengawalnya.. n aki xsuka orang marah2... kita marah bila sesuai tu tak berlaku mengikut aturan sepatutnya kan/// ade ke orang hapi or sedih marah? pelik kan... so ia bukan sesuatu yang kita tak mampu kawal,, boleh di kawal.. but kadang2 ia hilang kawalan/// why.. for a good reason.. bila ati panas... setan pon dok terloncat2.. memegang kipas... maun nye api sekecil lilin boleh menjadi api sebesar api yang membakar arang... why arang? arang batu dileburkan dengan pembakaran pada suhu yang tinggi... sedangkan arang batu diperbuat dari spesis2 batu mampu lebur di bakar mengunakan nyalaan api berkuasa tinggi inikan api yang di kipas oleh setan! well.. point is, kita boleh berubah sikap secara mendadak... dan biasanya orang yang marah akan mengambil masa untuk tenang... macam ape2 bende yang kita panaskan dengan api, masa panas.. nak pegang guna tangan kosong pon tak boleh kan.. so samalah dgn manusi insan.. aki sendiri.. bukan suka2 marah2 orang.. namun jagalah laku kita agar tidak tergolong dalam geng2... setan si tukang kipas.. 

kadang2 ada cara dan laku kita yang menyakitkan orang lain, sedar atau kita tidak sedar.. berkali2 aki berkata di sini, ini dunia semua olang punya.. bukan lu sorang hidup dalam ini dunia.. lu hidup sama olang lain.. sendiri mau ingat la.. tak kan lu mau hidup lu mau guna hidung olang mau sedut oxygen... ada akai ka?? sendiri punya punya badan sendiri kena jaga la kawan... hai ya... tolong la jgn cedok olang lain punya senyum... lu ingat olang tu senyum dia suka lu punya hal ka... sikit ari dia kasi satu lesing baru lu tau.. sekali bahasa sudah talak tahan.. apa cerita??? sangat2 ignoring! idup dalam ini kawah, selupa lu makan mee kari sama mee sup.. walaupon satu rumpun mee.. lain2 kuah ma.. kena jaga la... bukan payah mau jaga ma.. kasi bukak minda saja... mau kasi tolong boleh... hau2... xde hal... satu mangkuk ma.. mesti kasi tolong... tapi kena jaga la... kasi jeling2 sikit... jangan kasi selirat itu mee/// 

tak faham? xpe.. kalau aki dah mula menulis ala2 gangster cina tu.. tok sah pahamkan.. nak jadi gangster xde anak buah mau buat team// xpe la... gangster syok sendiri pon ok la.. manusia ni kadang2 macam lalang... hidup.. membesar.. hidup dalam keramaian macam kita manusia.. dan tatkala di langgar angin akan ke kanan dan ke kiri... sama jugak macam kita kadang2.. but itu perangai xmau ambil la... jadi macam akar lalang... ribut ke... gempa bumi ke... kebakaran ke.. ko cabut macam mana pon.. kalau tak basah dek peluh xsah la mencabut pokok lalang// akar dia kuat memaku pada tanah.. walau dok buang lagu mana pon.. pasti akan tumbuh jugak balik... sembuk la racun ape pon... takkan semua mati.. lambat laun dia tumbuh jugak.. kadang2 apa yang kita inginkan kita sendiri xpasti, apa yang kita rancang pon belum tentu akan menjadi kenyataan. walau bahan rencah tersedia di hadapan mata. jangan membunuh diri yang lain untuk menentukan jalan hidup sendiri.. bijak pandai berkata: segala keputusan dan kuasa untuk diri ada di dalam gengaman.. pilih sahaja, akal di beri oleh tuhan guna sepenuhnya.. tak cukup, ada akal kiri kanan untuk membantu... namun bukan gengaman orang lain yang membuat keputusan samaada kau mahu hidup atau mati.


 #layu si lalang pada daunnya bukan pada akarnya#

No comments:

Post a Comment