Tuesday, June 18

"harga yang berpatutan"

salam n good morning semua......... semalam aku tido dlm lab... harapan nk siapkan abstrat tesis aku... hanyut... kn ekon... zzzzzz.... elok2 dkt kol 3 pg.. ada tikut aku rase sesat langgar kaki aku... mula2 ak ingat ada org pegang kaki aku... tapi lepas dengar bunyi kak T jerit2... tikus lah tu... hei... kacau tol.. ke tikus tu kejut aku soh wat keje balik... oke2... ari ni ak nk jumpa pendekar melayu... hahah siapakah dia? dia seorang lelaki. aku nk teman kawan aku g berubat ari ni... kawan aku terkena "sayang orang" tak dapat cara baik... cara halus dia usahakan... dia bagus berusaha nk dapatkan member aku... dalam masa yang sama dia berusaha menambahkan bonus ke neraka jugak lah... xpe lah... kita xpandai ilmu2 tinggi2 ni... kita org buku.... kajian2.. sains2... fakta2... reti lah... ni jelah kita mampu tolong dia.. moga dia cepat sembuh.... oke2....aku nk cerita satu drama kedai kopi dekat korang semua... pasal "harga yang berpatutan".

satu petang ak dan kawan g mencari pisang goreng time kami berada di sibu beberape tahun lepas..tempat org kan, bukan sama mcm semenanjung... kita dah lah tekak org semenanjung.. 

Aku= "uik, xpe ke kita kuar xbg tau doc ni?"
member="ahhh.... ko ni semua nk bg tau dia.. kan td dah cakap kita nk kuar jalan2 tgk bandar'
Aku="manalah tau kan dia cari pulak teman dia jalan2"
member="dia ada kaki sendiri pandai lah dia jalan"
aku dan member berputar2 lah dalam bandar sibu tu... xdelah besar sangat... but suasana berbeza daripada semenanjung, aku ke sana sebab bantu doc wat keje... so kami putar2 jumpalah satu kedai mcm cina tapi ada org melayu niaga dalam tu... so kami dok masok la... goreng pisang.... sedap2... di meja berhampiran dengan aku ada segolongan lelaki tengah beborak...
Lelaki muda: "dik dari semenanjung ka?"
member: "aah..."
Lelaki tua sikit: "belajar sini ke?"
member: "tak datang sini ada keje sikit"
Lelaki muda: "datang bedua je ke?"
Aku: "tak dengan prof."
Lelaki tua: "oooo belajar lagi ka kamu?"
aku: "aah... kat upm"
Lelaki tua sikit: "ambik apa sana?"
Aku: "saya master, dia br hbs stdy degree"
Lelaki tua: "wah tinggi belajar.. bila hbs ni kamu?"
Aku: "baru sem 1 ada 1 tahun setengah"
Lelaki tua sedikit: "macam ni mahal lah haga hantaran kawen nanti.. tinggi belajar tu"
Lelaki tua: " zaman sekarang semua mahal, mana murah.. nk kawen pon mahal..."
Lelaki muda: "tu pasal bang saya xkawen lagi hahha..."
Lelaki tua : "tu anak menantu aku.. belajar tinggi, kawen laki kata xyah keje... duduk rumah.. jaga anak.. hei.. belanja kawen tinggi"
Lelaki tua sedikit: "kamu rasa mcm mn? haga hantaran mau letak berapa? yang master ni mesti mahal kan."
member: "kita ikot kemampuan lah, bincang dulu sama keluarga semua... kalau nk buat simple kurangkan kos.. murah lah dia..."
Lelaki tua: "nah kau budak... diam jak, kalau kau mcm mn?"
Aku hanya tersenyum... lalu aku menjawab..
Aku: "pada saya biarlah harga berpatutan, kita bukan berniaga jual manusia... ada rezeki lebih lebihlah jadinya... kalau kurang kita buat mn yang perlu... nilai manusia ni xsama dengan duit.. duit nampak helainya... manusia tak... lagi2 yang nk d ambil tu perempuan... memang lah tinggi2 dia belajar ke dapor jua dia... kalau lapar takkan nk ke kedai saja... duit juga.... kan... "

aku ketawa... lalu lelaki2 tadi diam sebentar.... dapat2 pulak doc ak pon masok kedai yang sama dengan tokey balak... so matilah cerita pasal wang hantaran... dalam hati aku, ingat ni beli baju ke nk diskaun.. boleh tawar2.... adoi... nikah bukan jual beli manusia lah... walaupon pemikiran yang tak rumit bagi aku rumit..... hey..... mcm2.... okelah.. aku nk ke cheras teman member ak pagi ni... moga member aku cepat sembuh dr penyakit dia... amin.




No comments:

Post a Comment