Wednesday, June 12

Cerita seorang Adek tentang seorang Abah

salam,,,, petang yang membosankan mengingatkan aku peristiwa yang belaku pada beberape ketika lepas... sebuah keluarga... tentang seorang budak perempuan kecil yang baru berusia 6 tahun... kesian, pada usia muda itu di ibu nya telah di tinggalkan oleh ayahnye. budak perempuan tu mempunyai 5 orang lagi adik beradik dan dia yang paling bongsu, dugaan dan cemuhan saudara mara kerana sikap ayah dia yang tidak bertanggungjawab melarikan diri dengan perempuan lain menyebabkan dia dan keluarganya rase tersisih daripada ahli keluarga sendiri. pada suatu hari, ketika mereka sekeluarga balik ke kampung untuk beraya... ada seorang mak cik budak kecik ni bertanya pendapat adik beradik budak perempuan tu apa yang mereka akan lakukan sekiranya ayah mereka pulang semula ke rumah:

makcik: ni mak teh nk ty... kalau ayah kau balik ke rumah ape korang nk buat?
along: entah no comment
angah: angah tak nak ambik tahu
alang:.......... (hanya angkat bahu)
acik: lantak dia lah
kakak: buat ape dia nk balik lagi?
****** makcik cik dia tersenyum sambil ketawa lalu memandang ke arah budak kecik itu dan bertanya.. "adek?"
adek: erm,,, kalau adek,, ayah datang balik umah, adek bukak kan pintu rumah,, suruh ayah masok... buatkan ayah air dan bagi ayah makan biskut...
makcik: hish ape pulak mcm tu...  org macam tu xpatut layan baik2.. tengok apa dia dah buat pada mak kau dengan adik2 engkau.. patut kau cari kayu pukul je dia..
adek: mana boleh ustaz adek kata kita kn sayang mak ayah kita... dosa kalau pukul ayah...
makcik: apa dosenye... dia tak pikir pon pasal kau sekeluarga, ape guna nk bela orang mcm ni, bk buat pulak... (nada marah)
adek: eh......... xboleh....... ustaz adek kate, biar buruk mana pon ayah ke mak kita... kita kn hormat. tuhan yang suruh.... tuhan xsuruh pukul ayah kalau ayah jahat... kalau ayah jahat ustaz kate nanti tuhan yang akan hukum ayah bukan adek... dosa tau kalau kita buat xbaik dengan ayah dan mak kata ustaz.....

********** makcik itu terdiam.....

erm,,,, aku mendengar kisah itu terdiam dan tersenyum... kan aku dah kate org tua ni kadang2 gah dengan kematangan umur mereka sahaja... but secara reality lah kan... saudara mara merupakan pokok2 yang berada di keliling yang sepatutnya mempertahankan saudara mereka... sebaliknya mereka lah antara hantu2... yang menghasud pemikiran mereka yang di timpa masalah... matang lagi pemikiran budak kecik... hush... agak memalukan lah beb! erm,,, ini bukan benda biasa yang tak pernah belaku dan ia bukan benda yang pelik... cuma bagi akulah... kesian orang2 yang macam ni... jiwe kosong... erm,,,, moga korang dan aku boleh berfikiran matang sejajar dengan peningkatan usia kita.. jangan gah dengan ayat zaman dahulu "aku dulu makan garam dari kau...... terlebih makan garam sampai kepala pon biol xdapat bezakan mana yang sepatutnya di lakukan sejajar dengan usia kalian.. oke aku nk tdo.... keje aku xsiap jugak... dah berape hari aku tido dalam lab nk siapkan kerja... xkemana jugak... oke... good night.. 

#didiklah anakmu sejajar dengan zamannya bukan hanya dengan pemikiran di zamanmu#


No comments:

Post a Comment