Wednesday, May 8

Si celik yang dah makin pekak

Salam,,, selamat malam,,, first aku nk bg tau yang aku bad mood malam ni... serius kalau entry aku mengasari mana2 mata yang membaca.. oke, now 8 mei 2013,,, 3 hari lepas pru 13... gara2 pru ni projek ak kn tunda dekat 3 bulan.. habis2 ni aku nk collect data untuk projek master aku. bermula dengan kisah serangan kat lahad datu sampai tempoh kempen pilihan raya rakyat malaysia sibuk bercerita pasal politik... yang dulu diam2... la ni lantang bersuara, macam dia WB yang nak bertanding...Tv dan radio xhabis2 dok promot pasal mengundi.. laman media tok sah cerita... macam2 cerita... surat kabar pon sama.. manusia pon sama... dok meja makan.. dok bukak cerita politik... adoi.... semak pale den boh! paling aku semak yang dok tanya aku, aku nak sokong sape,,, ape ko kisah aku nk sokong sape? kau nk bagi aku duit kalau aku bagi tau? sekali aku cakap aku tak suka sembang pasal politik, semua tarik muka... bajet aku orang kerajaan, bila geng kerajaan bukak cerita, aku senyap bajet aku orang pembangkang. WTF la..... aku kata aku tak suka sembang jangan tanya la bai.... pekak ke? lagi mau tanya.... sibuk la dengan janji2 parti2 dia... itu hal korang jangan sangkut aku boleh tak? aku nk sound kawan... aku cakap elok dah... aku tak suka... sembang jugak.... naik meluat tau... paling aku panas sampai aku boikot bukak fb, tv, surat kabar bagai... panas aku tengok home aku orang xhabis2 bercerita pasal politik... ingat lepas pru habis dah masalah... tak ada lagi... paling aku panas ini malam... aku bukan nk berat sebelah, but ini aku ambik dari sudut bahasa! ada seorang kawan aku post kat fb pasal student yang terlibat dalam perhimpunan 4.0, dia menyatakan apa yang budak2 tu buat sia2.. it more better fight untuk mendapatkan 4.0 flat dan banggakan mak ayah dalam pelajaran. banyak orang komen.... aku tukang like, sebab bagi aku itu betul! tanggungjawab utama pelajar belajar! aku pon pelajar, sape xnak barang free beb! tapi pendidikan kau tu utama, paling aku meluat studnt ko sibuk nk berpolitik, tapi pelajaran tah kemana, duit melayang.... nk free tapi xnk berusaha. yang buat aku terlebih meluat ada hamba allah ni komen, yang niat budak2 tu pergi nk mendapatkan hak mereka, free belajar... untuk kami la katanya yang sibuk belajar ni.. dia menambah kami ni tak faham selagi kami xmenjadi rakyat malaysia yang berkerja... wah bang... lu sorang je ke keje ban? lu sorang je ke tahu beban hidup kat malaysia ni? berckap macam dia orang je alami... orang lain dok senang2... bikin panas ini mamat.........

pasal pelajar, sebb aku jaga student, sibuk politik xmasok kelas.. ponteng... datang lewat. exam xdatang.. ape bende kau nk berpolitik menuntut hak sangat, gah nk menuntut hak... tapi tanggungjawab xterjaga. aku tak tau la ual punya pemikiran macam mn,,, politik always dirty beb! bukan mudah nk membersihkan segalanya.... bukan mudah nk memuaskan hati semua orang... tapi bila kau nk bercakap nak menyatakan kau benar dengan mencari kesalahan orang lain, membuka aib orang melagga-lagakan orang, kutuk mengutuk.. adoi... letih la aku dengar... rase bagus aku duduk bertapa atas gunung la... nyaman... segar... xde semak2 dengan suara orang...

sori la kalau yang terbaca terasa or tak puas hati.. tapi aku lagi tak puas hati... naik pekak telinga dengar, naik sakit mata tengok... lepas pru bersepah pakar analisis politik xbertauliah bercakap dengan nada lantang! semua dalam kocet dia... petik je semua dia boleh bahas.... apa nak jadilah.... dunia2.. ya allah sabarkan diri aku, jauhkan aku dari golongan manusis yang suka bercerita2 cerita dunia mereka.. walaupon aku perlu risau, perlu tahu... tapi yang lebih memerlukan aku untuk lebih tahu dan risau adalah urusan aku yang utama! aku seorang pelajar tugas aku belajar! walaupon aku tak keje tetap lagi aku tetap rakyat malaysia ni, hormat orang sikit,,, nk berpolitik tengok keliling beb! xsemua orang suka, tak semua orang nak dengar kau bercerita, bukan ko sorang je terrer politik ni, tak bermakna kami yang xberkerja tetap makan gaji bulan2 bayar cukai sana sini tak tahu menilai, kita orang ni bukan orang dr planet luar or orang zaman batu,,,, hei~~~~ sedar2 sikit bila nk berbunyi tu... macam semua dia tahu, kau melihat dr sudut kau je... nk jadi pakar analisis kn tengok dr semua sudut beb! tu pasal kami geng akademik netural, tengok dr dua belah pihak baru nk berbunyi.... bunyi kuat macam tin kosong ape kejadahnye.....

***ya allah, pelihara aku keluargaku agamaku dan bangsaku serta negaraku... sebualat2 nya aku meyerahkan segala urusan padamu ya allah............

No comments:

Post a Comment