Monday, December 4

-Nice guy-

Salam, selamat pagi outsider! berabuk dah blog ni. Lama aku hilang, muncul tenggelam timbul. Dalam mengelamun menyiapkan kerja yang xsiap2 ni. Dah dekat nk 4 bulan ak dengan correction ni..  muntah hijau kalau boleh hari2 demi nak konvo tahun depan. Well, apa topik aku hari ni? Nice guy. Pernah korang cross?


Ramai gadis3 mencari nice guy or nice man or nice person kat luar tu. Ada yang kata bersepah orang yang nice ni. Ada yang berbunyi, kalau tak jumpa sorang why not try be one of them. Sifat nice guy? Always nice dengan semua orang. Bahaya jugak dan ada bagusnya. Bagusnya orang jenis ni, buat orang keliling mereka percaya pada kebaikan yang masih wujud dalam diri manusia dalam bumi ni. Bad thing is orang boleh salah tafsir akan sikap mereka. Paling kesian bila kau orag cross sp. ni dan jatuh hati dengan sikap mereka. Dapat pulak sp. ni xreti nak menjaga kebaikan mereka sampai mereka di salah tafsir. Kesian kat depa ni kadang2. Jadi mangsa keadaan orang y terlanjur cinta. Ada satu manusia ni dok kata kat aku "nice guy finish last".

 Ada kata nice guy ni boring. Ya ka boring? Banyak2 kawan aku.. ada sorang dua sp. ni, boring tu kadang2 lah.. they just to nice sampai xreti nk tackle keadaan. They just know how to serve people nicely. Tapi ada antara depa ni xreti nak jaga orang kata keep the momentum! Kadang2 they jadi nice sebab xde kawan. Mcm mana boleh xdak kawan? orang nice patut senang dapat kawan, sebab depa xmo kuar dr zone depa.. ni masalah dia, aku xtau korang punya pengalaman mcm mana. Tapi, guy n girl.. pliz... study sikit cara berkawan kalau xreti nk berkawan dengan lain2 sp. ye...

Terutama Girls, please be aware kehadiran nice guy around kohoran ok! jangan tergolek2 hati korang dengan ayat or sikap diorg. Nanti korang sendiri yang bergolek2 kutip balik hati korang... ada 1 video speech VC usm aku rase pasal perempuan yang masih tercari2 jodoh mcam aku ni. "b4 u marry ur fist man, shop around girl!"

https://www.youtube.com/watch?v=Y6AnGn94ZCQ


aku terbawak2 dalam kepala petak ni ayat dia.. "shop around!".. Natijah kita perempuan bila ada lelaki yang nice, caring pasal kita a.k.a penyibuk nak tahu pasal hidup kita, kita akan jatuh hati kan? hakikat perempuan sukakan perhatian. Bila kita acah2 xlayan. Makin dia nk mengejar, bila kita kata nk kuar dgn kawan lelaki y lain. Cemburu lain macam. Walhal kita hanya kawan. Pernah korang cross that situation?  Kadang2 kan guys, korang selalu kata korang simple. Tapi korang yang buat perempuan ni jadi complected, Alasan korang, korang nak cari y terbaik untuk hidup korang. Than kenapa korang sibuk2 acah2 nk usik hati perempuan2 tu kalau korang sendiri xpasti dengan hati korang?

Dah kenapa perempuan tu melayan? Hang study sikit sifat perempuan. That why girls, "shop around" jugak! hati kita bukan murah nk bergolek2 mcm bola. Kawal hati anda dengan doa sayang2 sekalian. Bukan mudah nk bangkit dari terlanjur cinta a.k.a cinta xbersambut. Mahalkan hatimu, untuk yang layak. Sifat lelaki suka cabaran dan ingin mencuba. Bukan mudah nak kawal hati kan dengan sifat hati berbolak balik. Salah kita kendali terbalik kapal kita, lagi teruk karam.

Bukan nak kata tang laki ja, girls korang pon sama.. jaga2 sikit jgn nice sangat. Orang salah anggap kan, naya kat kawan tu. Cinta xboleh d paksa2. Cuma xsalah berharap yang belum ada, lagi2 yang di harapkan boleh jadi yang terbaik kan. Lenturkan hati, tundukkan mata, kendurkan suaramu. Ini senjata pembunuh kalah bom atom. Bahaya ada d mana2... sama seperti nice guy or nice girl. Being nice is not, but make sure tau kat mana nak jadi nice tu. Cakap mcm aku pernah kena kan.. hahaha.. terkena lah jugak, nasib dapat tangkis! melanting ke dinding hahahah... itu penting ak ingatkan kawal hati dengan iman.. kot2 tergolek pon reti bangkit semula dan yang penting ubat penyakit hati ni.

Saja mula2 panas enjin, lama xmenulis kan. Blog ni tempat aku mengarut, mana yang boleh jadi ilmu korang ambik dan sampaikan. Mana yang xleh pakai tu.. biar je kat situ. Banyak hal jadi dlm tempoh terdekat ni kat aku. Banyak yang aku nk ceritakan pada korang. Bukan nk soh viral2, aku nk bercakap. Aku xmo simpan dalam kepala petak ni. Penat simpan, lama2 jadi semak samun. Macam rumah usang dh otak ni kadang2. Oke, jumpa next time. Kaizo!

No comments:

Post a Comment